Πέμπτη, 15 Μαΐου 2014

Το προφίλ του σημερινού αναγνώστη

Έρευνα, βάσει στοιχείων κίνησης δημοτικών βιβλιοθηκών

 


Ο σημερινός αναγνώστης είναι γυναίκα, διαβάζει ελληνική λογοτεχνία, δανείζεται περισσότερο απ’  ό,τι τα προηγούμενα χρόνια - παρά αγοράζει βιβλία (η οικονομική κρίση μείωσε και την αγορά βιβλίου) -  και ζητά από τις βιβλιοθήκες να ανανεώνουν το περιεχόμενο τους με περισσότερα βιβλία της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνικής παραγωγής.

Το συμπέρασμα προκύπτει από την πολύωρη συζήτηση, με θέμα «Τι διαβάζουμε, πώς διαβάζουμε. Το προφίλ του σημερινού αναγνώστη», που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη το περιοδικό «Ο Αναγνώστης»,  στις εγκαταστάσεις της 11ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία από την κίνηση των δημοτικών βιβλιοθηκών της Θεσσαλονίκης (στην τριακονταετία 1982-2012) και την επεξεργασία τους:
Το 75% των αναγνωστών είναι γυναίκες. Η πλειονότητα των αναγνωστών βιβλίων από δημοτικές βιβλιοθήκες, είναι κάτοικοι των εργατικών (δυτικών) συνοικιών και κυρίως μετανάστες (με καταγωγή από την Αλβανία, τη Γεωργία, τη Βουλγαρία κ.λπ.). Το 67% των βιβλίων που δανείζονται αφορούν κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας και κυρίως της λεγόμενης «pop culture» (στην πρώτη πεντάδα των «ζητούμενων» είναι συγγραφείς, όπως η Χρυσηίδα Δημουλίδου, η Λένα Μαντά, Κάλη Καρατζά κ.ά.).

Το 31% των ζητούμενων προς δανεισμό είναι βιβλία σύγχρονης ξένης λογοτεχνίας.  Τα παιδιά δανείζονται λιγότερο κι όταν το κάνουν προτιμούν βιβλία του... Χάρι Πότερ. Η κίνηση στις δημοτικές βιβλιοθήκες κορυφώθηκε στην τριετία 2009-2012 (με την έναρξη της οικονομικής κρίσης).


Στη συζήτηση, που συντόνισε ο διευθυντής του περιοδικού «Ο αναγνώστης», Γιάννης Μπασκόζος, μετείχαν οι Βενετία Αποστολίδου, Καθηγήτρια στο ΠΤΔΕ του ΑΠΘ, Μαρίζα Ντεκάστρο, κριτικός λογοτεχνίας για παιδιά και  συγγραφέας, Σωτηρία Καλασαρίδου, Δρ. λογοτεχνικής εκπαίδευσης.

Αναφερόμενη στα βιβλία για παιδιά, η συγγραφέας και κριτικός λογοτεχνίας Μαρίζα Ντεκάστρο διαπίστωσε διαιώνιση των στερεοτύπων, γλώσσα «φτωχή» και συχνά τάση για απόδοση των γλωσσικών ιδιωμάτων των νέων (στα εφηβικά βιβλία ), μίμηση στον τρόπο γραφής του επιτυχημένου συγγραφέα Ευγένιου Τριβιζά («τριβιζ-ισμός» των νέων συγγραφέων), ενώ χαρακτήρισε ως «παγίδα» την ηλικιακή κατάταξη των παιδικών βιβλίων,  καθώς η αναγνωστική ωριμότητα των παιδιών είναι απολύτως σχετική.

naftemporiki.gr